قرارداد پیمانکاری ساختمان چیست؟

قرارداد پیمانکاری ساختمان چیست؟

قرارداد پیمانکاری ساختمان برای اشخاص مختلفی مثل مالک، سازنده و پیمانکاران فرعی کاربردی است. در این نوع قراردادها، چالش و نکات قراردادی باید به‌طور کامل مورد توجه قرار بگیرد تا مشکلاتی مثل تاخیر در انجام پروژه، بالا رفتن هزینه‌ها حین اجرای قرارداد، عدم امکان اجرا و… به وجود نیاید.

صنعت ساخت و ساز یکی از بیشترین حوزه هایی است که افراد مختلف مثل سازنده، مالک، پیمانکاران فرعی و… با آن درگیر هستند. این نوع پروژه‌ها معمولا در زمان مورد توافق انجام نمی‌شوند و به دلایل مختلف هر طرف قرارداد با چالش‌های مختلفی مثل افزایش قیمت، نرسیدن مصالح و … روبه‌رو می‌شود. یک راه ساده برای کاهش این چالش‌ها استفاده از قرارداد پیمانکاری ساختمان است. با تنظیم قرارداد پیمانکاری، طرفین قرارداد می‌توانند چالش‌های مختلف را پیش‌بینی کرده و راه‌حل‌های آن را در نظر بگیرند. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که در قرارداد پیمانکاری ساختمان باید مورد توجه قرار دهید را بررسی می‌کنیم. ثبت‌یار هم با وجود وکلای با تجربه، علاوه بر نمونه قرارداد، قرارداد پیمانکاری شما را با رعایت تمامی نکات و پیش‌بینی چالش‌های مختلف به صورت اختصاصی تنظیم می‌کند.

چه کسانی به قرارداد پیمانکاری ساختمان نیاز دارند؟

قرارداد پیمانکاری ساختمان، از جمله قراردادهایی است که اشخاص مختلفی طرف آن قرار می‌گیرند. عملیات ساختمانی می‌تواند در قالب ساخت یا بازسازی بنا باشد. برای مثال مالک به عنوان کارفرما با سازنده توافق می‌کند که پروژه ساختمانی را برعهده بگیرد. سازنده که پیمانکار اصلی است برای اجرای قرارداد در قسمت‌های مختلف پروژه با اشخاص دیگر برای امور مختلف مثل گودبرداری، تخریب، برق‌کشی، گچ‌کاری، لوله کشی و… تنظیم قرارداد انجام دهد. 

در نتیجه اجرای عملیات ساخت و ساز به افراد مختلفی وابسته است که در قرارداد آن‌ها باید نکات و جزئیات به‌صورت دقیق مورد توجه قرار بگیرد.

 

چالش‌های قرارداد پیمانکاری ساختمان

در عملیات ساخت و ساز، با توجه به هزینه زیاد عملیات ساختمانی اگر از یک توافق مطمئن استفاده نشود، در نهایت ممکن است به ضرر و زیان طرفین منجر شود. از طرف دیگر هر طرف از اجرای پروژه ناراضی خواهد بود، به‌ این صورت که ممکن است، کارفرما مدعی شود که اجرای پروژه مطابق آن چه می‌خواسته نبوده و پیمانکار هم مدعی شود که به دلیل بالا رفتن قیمت با ضرر و زیان مواجه شده است.

همچنین یکی از رایج‌ترین مشکلات پروژه‌های ساخت و ساز مربوط به تاخیر در اتمام پروژه است. ممکن است پیمانکار به دلایل مختلف مثل عدم انجام کار از سوی پیمانکار فرعی (مثل برق‌کار) نتواند پروژه را به موقع تحویل دهد.

از دیگر چالش‌ها، نحوه پرداخت مبلغ به پیمانکار است. برای مثال پیمانکار می‌خواهد هزینه اجرای پروژه را بپردازد ولی به دلیل افزایش قیمت‌ها با مشکل مواجه شده است. کارفرما هم ادعا می‌کند که مبلغ مشخص شده را طبق قرارداد به پیمانکار پرداخته است.


چه نکاتی را در قرارداد پیمانکاری ساختمان رعایت کنیم؟

با توجه به چالش‌های این قرارداد دقیق و با جزئیات بالا باید در تنظیم آن نکات قراردادی را به خوبی رعایت کنید. از جمله مهم‌ترین نکات قرارداد پیمانکاری ساختمان عبارت‌اند از:

تعیین حدود انجام کار

موضوع قرارداد پیمانکاری ساختمان باید به‌صورت دقیق مشخص شود. برای مثال اگر کارفرما، ساخت یک ساختمان را به پیمانکار بسپارد باید مشخص شود که عملیات ساخت شامل چه مواردی می‌شود. مثلا گودبرداری و تخریب به عهده پیمانکار است؟ و اینکه پس از تکمیل بنا، پیمانکار ملزم به نصب کابینت است یا خیر؟ 

در عملیات بازسازی هم این نکته اهمیت زیادی دارد. طرفین باید مشخص کننده محدوده دقیق بازسازی شامل چه مواردی می‌شود. برای مثال اگر قرارداد بازسازی آشپزخانه تنظیم شده، این عملیات مربوط به تعویض کاشی‌ها و کابینت است یا رنگ کردن آن را هم شامل می‌شود؟

نمونه بند قراردادی(صحیح) :
موضوع قرارداد عبارت است از انجام خدمات گودبرداری، تخریب و ساخت بنا به شرح اعلام شده در بندهای قراردادی از سوی پیمانکار بر اساس مشخصات فنی (پیوست شماره یک) ، جدول زمانبندی(پیوست شماره دو) و شرایط مندرج در قرارداد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمان به آن توجه کنید؛ پرداخت مرحله‌ای است. در واقع عملیات ساخت و ساز در چند مرحله انجام می‌شود و در نتیجه پرداخت‌ها نیز باید نسبت به این مراحل خرد شوند.

نمونه بند قراردادی (صحیح):
 مبلغ کل مقطوع/برآوردی و ناخالص قرارداد از قرار ……………………………(به حروف) ریال است که پس از کسورات قراردادی و قانونی، به شرح ذیل به پیمانکار پرداخت می‌گردد.
پیش پرداخت: کارفرما متعهد است به منظور تقویت بنیه مالی پیمانکار، همزمان با امضای قرارداد معادل ……درصد از مبلغ فوق را به عنوان پیش پرداخت به وی پرداخت نماید. 
الباقی مبلغ: کارفرما متعهد می‌شود. مبلغ……………………… ریال را پس از تحویل فاز اول قراردادی و تایید کارفرما و مبلغ ………………………… ریال پس از تحویل فاز دوم قراردادی طبق جدول زمانبندی و مبلغ نهایی ……………………….ریال  را پس از تحویل نهایی و کسر کسورات قانونی به پیمانکار پرداخت کند.

به دلیل طولانی بودن پروژه‌های ساخت و ساز و مرحله‌ای بودن آن، باید پروژه را به مدت زمان‌های کوتاه‌تر تقسیم کرد. برای مثال اگر طول مدت کل پروژه ۲۴ ماه است. باید آن را به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر تقسیم کرد و در هر مرحله کار به تایید کارفرما برسد.

نمونه بند قراردادی (صحیح):
قرارداد حاضر از تاریخ …………………… لغایت …………………… فی مابین پیمانکار و کارفرما لازم الاجرا و معتبر است. پیمانکار متعهد می‌شود مطابق با جدول زمانبندی پیوست نسبت به ارائه خدمات موضوع قرارداد در مدت مذکور اقدام نماید.

تعیین ضمانت اجرای مناسب

با توجه به افزایش قیمت‌ها، تاخیر در اجرای پروژه یا پرداخت‌ هزینه‌ها و عدم توجه به زمانبندی‌ها می‌تواند هر یک از طرفین را متضرر کند. در این صورت باید ضمانت اجراهای مناسبی در قرارداد پیش‌بینی شده باشد. 

نمونه بند قراردادی (صحیح):
پیمانکار متعهد است همزمان با امضای قرارداد و دریافت مبلغ پیش پرداخت، یک فقره ضمانت نامه بانکی از بانک های معتبر/ چک/سفته به مبلغ ………………………… به عنوان تضمین پیش پرداخت نزد کارفرما ایداع نماید؛ تضمین مذکور پس از استهلاک مبلغ پیش پرداخت نزد کارفرما، به پیمانکار عودت می‌گردد.

انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمان

قراردادهای حوزه ساخت و ساز انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع انجام کار تقسیم‌بندی می‌شوند. رایج‌ترین قراردادهای پیمانکاری ساختمان عبارت‌اند:

قرارداد پیمانکاری درصدی

این نوع قرارداد از رایج‌ترین قراردادهای پیمانکاری است. بر اساس این قرارداد صفر تا صد اجرای پروژه به پیمانکار واگذار می‌شود و سود و زیان به تساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود. در این نوع قرارداد مدیریت هزینه‌ها به عهده کارفرما است و درصدی از هزینه‌های اجرای کار به عنوان دستمزد به پیمانکار پرداخت می‌شود.

قرارداد پیمانکاری بدون مصالح

در این نوع قرارداد، تمامی تجهیزات، مصالح و نیروی کار مورد نیاز توسط پیمانکار تامین می‌شود.

قرارداد پیمانکاری با مصالح

در این قرارداد صفر تا صد تامین تجهیزات، نیرو و هر آنچه که برای انجام پروژه مورد نیاز است بر عهده کارفرما است.

قرارداد پیمانکاری امانی

مسئولیت پروژه به‌طور کامل با پیمانکار است و هزینه اجرای آن را از کارفرما دریافت می‌کند.

قرارداد پیمانکاری دستمزدی

تهیه مصالح بر عهده کارفرما و اجرای پروژه و تامین تجهیزات بر عهده پیمانکار است.

قرارداد پیمانکاری مقطوع

پیمانکار اجرای پروژه (بخشی یا تمام آن) را در ازای دریافت مبلغی مشخص انجام می‌دهد.


تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمان با ثبت‌یار

قرارداد پیمانکاری ساختمان یکی از مواردی‌ است که با سرمایه زیادی در ارتباط است. در نتیجه وجود یک قرارداد درست که همه جوانب کار در آن پیش‌بینی شده باشد، اهمیت زیادی دارد. ثبت‌یار، قرارداد پیمانکاری ساختمان را با توجه به نکات و پیش‌بینی چالش‌های قراردادی در دو شکل نمونه قرارداد آماده و تنظیم اختصاصی قرارداد در اختیار شما قرار می‌دهد. پس از دریافت قرارداد اختصاصی می‌توانید از ۱۰ روز پشتیبانی رایگان استفاده کنید.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *