ممنوعیت صدور کارت بازرگانی برای مبتدیان

ممنوعیت صدور کارت بازرگانی برای مبتدیان ، از گفتار تا اجرا!

اواخر تیرماه بود که دولت به دنبال مشکلات ارزی برخی از بازرگانان، دست به تصمیمات جدیدی زد. در ادامه همین تصمیمات بود که کارت بازرگانی به کارتی مهم تبدیل شد. در همین راستا و پیرامون حواشی این کارت تجاری، کمتر از دو هفته پیش بود که خبری با عنوان “ممنوعیت برای تازه‌کارهای تجارت” بر پیشخوان برخی از خبرگزاری‌ها نشست.
ممنوعیت صدور کارت بازرگانی برای مبتدیان ، محتوای مورد نظر ما در این گزارش است. این موضوع به معنای محدودیت جدی برای افرادی است که به تازگی قصد ورود به دنیای تجارت را دارند و عملا غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

بعد از پیگیری‌های کارشناسی ثبت‌یار و بنابر دلایل زیر، به تکذیب این خبر رسیدیم.

  • در متن این خبر به بخشنامه‌ای اشاره شده که فاقد شماره و مشخصات ابلاغی است؛ بنابراین امکان استناد به آن وجود ندارد.
  • هیچ ابلاغیه و اطلاع‌رسانی جدیدی حاوی این محدودیت، در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت درج نشده است. پس به نظر می‌رسد قوه تکیه بر این خبر، پشتوانه رسمی و محکمی نداشته باشد.
  • هم‌چنین با پیگیری کاشناسان ما از معاونت وزارت صمت، به نقض این محدودیت دست پیدا کردیم. معاونت وزارت اعلام کرد: با وجود نشر این خبر در تعداد زیادی از خبرگزاری‌ها، این موضوع صحت نداشته و ما محدودیت جدیدی برای صدور کارت بازرگانی (ممنوعیت صدور کارت بازرگانی برای مبتدیان) نداریم.
  • علاوه بر همه این‌ها، کار مداوم کارشناسان ثبت‌یار با سامانه صدور کارت بازرگانی، هیچ محدودیتی را در ورود اطلاعات اولیه برای افراد تازه‌کار، نشان نمی‌دهد.

کارت بازرگانی مبتدیان چه فوایدی دارد؟

کارت بازرگانی در تعریفی مختصر، مجوزی برای صادرات و واردات بازرگانان است. هم‌چنین امکانات بیشتری مانند ثبت برند لاتین، شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی، ارتباط با تجار خارجی و … را به دارنده خود می‌دهد.

این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان‌ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط  باشند، صادر می گردد. مدت اعتبار کارت بازرگانی از یک تا پنج سال بوده که در صورت تایید وزارت صمت، معتبر می باشد. مدت زمان اعتبار کارت، طبق درخواست متقاضی و بسته به نوع فعالیت تجاری او انتخاب می‌شود.
دریافت کارت بازرگانی هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی( شرکت‌ها) امکان‌پذیر است. شما برای اطلاع از شرایط و مدارک هر کدام، می‌توانید به مطلب کارت بازرگانی چیست ؟ مراجعه کنید.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *