دریافت کد کارگاهی بیمه با کد ملی به صورت آنلاین

دریافت کد کارگاهی بیمه با کد ملی به صورت آنلاین

همه شرکت‌ها و کارگاه‌ها باید طی ۱۵ روز از تاریخ تاسیس، کارکنان خود را بیمه کنند در غیر این صورت جریمه می‌شوند. برای این کار، دریافت کد کارگاهی الزامی است. اما کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی چیست؟ چگونه باید آن را دریافت کنید و به چه مدارکی نیاز دارید؟

هر شرکت و کارگاهی که چند کارگر و کارمند دارد باید کد کارگاهی دریافت کند تا بتواند کارکنان خود را بیمه کند، در غیر اینصورت جریمه می‌شود و حتی باید حق بیمه هر یک از پرسنل را از حساب خود پرداخت کند. 

بنابراین بعد از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌‌ها، کار شما تمام نشده است و باید اقدامات دیگری نیز انجام دهید که یکی از آن‌ها دریافت کد کارگاهی است. 


کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی چیست؟

کد کارگاهی، یک کد ۱۰ رقمی است که از طرف سازمان تامین اجتماعی به کارگاه‌ها تعلق می‌گیرد. فرقی ندارد که فعالیت شما کارگاهی است یا در قالب یک شرکت تجاری فعالیت دارید. کلیه شرکت‌ها، موسسات، واحدهای صنفی و تولیدی که تعدادی نیروی کار دارند، کارگاه محسوب می‌شوند و باید کد کارگاه تامین اجتماعی دریافت کنند. سه رقم اول این کد نشان‌گر شعبه، سه رقم بعدی نوع فعالیت و چهار رقم آخر نشانه‌ی شماره پرونده است. 

چگونه کد کارگاهی بیمه دریافت کنیم؟

اشخاص حقیقی و حقوقی هرکدام می‌توانند کد کارگاهی دریافت کنند. حتی یک شرکت می‌تواند برای شعبه‌های مختلف خود، چند کد کارگاه متفاوت دریافت کند. یا در شرکت‌های پیمانکاری مرسوم است که برای هر پروژه‌، کدهای جداگانه گرفته می‌شود.


نکات

اگر آدرس محل فعالیت شخص حقیقی تغییر کند، کد کارگاه نیز تغییر می‌کند و شخص باید کد جدید دریافت کند. اما برای اشخاص حقوقی این‌طور نیست و کد کارگاهی تا زمان انحلال ثابت است.


کارفرما باید طی ۱۵ روز از تاریخ تاسیس کارگاه خود، کارگران را بیمه کند در غیر این صورت با جریمه‌های سنگینی مواجه می‌شود. به این منظور باید به نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی در محدوده کارگاه مراجعه کند. البته اگر شرکت خود را از طریق پنجره واحد ثبت کرده باشید می‌توانید بلافاصله بعد از ثبت، پیش ثبت‌نام کد کارگاهی را نیز در باجه مربوطه انجام دهید.
پس از تشکیل پرونده و ارائه مدارک، یک بازرس از محل فعالیت بازدید می‌کند تا فعال بودن کارگاه احراز شود. در صورت تایید بازرس، کارفرما باید در سامانه سازمان تامین اجتماعی ثبت‌نام کرده و پس از گذشت ۱۰ روز به شعبه مراجعه و کد کارگاهی بیمه را دریافت کند.

مدارک مورد‌نیاز برای دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی

برای دریافت کد کارگاهی، لازم است کارفرما با در دست داشتن مدارک زیر به شعبه مراجعه کند: 

مدارک لازم برای دریافت کد کارگاهی بیمه اشخاص حقوقی

  • کپی برابر اصل  شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و کلیه اعضای هیات مدیره
  • کپی برابر اصل اوراق ثبتی شرکت(اساسنامه، اظهارنامه، تقاضانامه، آگهی تاسیس) 
  • کپی برابر اصل آخرین آگهی ثبتی تغییرات هیات مدیره و تغییر آدرس شرکت
  • کپی برابر اصل قبوض تلفن یا برق محل شرکت
  • کپی برابر اصل روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
  • اصل اجاره‌نامه دارای کد رهگیری/ سند مالکیت و بنچاق به نام شرکت(کاربری اداری/تجاری)
  •  کپی تاییدیه کد پستی از دفاتر پست

مدارک لازم برای دریافت کد کارگاهی بیمه اشخاص حقیقی

  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی کارفرما
  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک
  • اصل و تصویر جواز کسب صنفی معتبر
  • اصل و تصویر اسناد مالکیت، سرقفلی یا اسناد اجاره یا صلح نامه کارگاه (عادی یا رسمی)
  • اصل و تصویر پروانه تاسیس یا بهره برداری
  • اصل و تصویر مدارک شراکت و بهره‌برداری (در صورت وجود شریک)
  • تکمیل و ارائه فرم نمونه امضاء و اثر انگشت کارفرما 

شماره بیمه چیست؟

هر کارفرما باید هنگام دریافت کد کارگاهی، لیست اسامی کارکنان خود را به همراه اصل و کپی شناسنامه آن‌ها به شعبه تحویل دهد. بعد از دریافت کد کارگاهی، کارفرما باید کارگران و کارمندان را بیمه کند. به هر کارمند، یک کد ۸ رقمی داده می‌شود که شماره بیمه این شخص است و می‌تواند برای مشاهده و استعلام سوابق بیمه خود به سایت سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند. 

کارفرما باید هر ماه لیست کارگران یا کارمندان را صرف‌نظر از نوع کار و قرارداد و نحوه پرداخت حقوق و مزایا، در مهلت مقرر یعنی حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان بیمه ارسال کند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *