بعد از ثبت شرکت چه کارهایی باید کرد؟

بعد از ثبت شرکت چه کارهایی باید کرد؟

بعد از ثبت شرکت کارهای قانونی شما تمام نمی‌شود. برخی از اقدامات حقوقی مثل دریافت کد کارگاهی و کد اقتصادی برای شرکت شما الزامی است و باید پس از ثبت، آن‌ها را انجام دهید. ضمن اینکه با برخی از اقدامات اختیاری هم می‌توانید باعث رشد و توسعه بیشتر شرکت شوید. مثلا با دریافت کارت بازرگانی، حوزه کاری خود را گسترش دهید. پس هر نوع شرکتی که ثبت کرده‌اید، باید بدانید بعد از ثبت شرکت چه باید کرد تا با جریمه‌های مالیاتی یا بیمه‌ای و … رو به رو نشوید و از سوی دیگر بتوانید اهداف شرکت را بهتر دنبال کنید.


اقدامات الزامی بعد از ثبت شرکت

تمامی شرکت‌های تجاری بر اساس قانون، ملزم به رعایت نکاتی هستند. در واقع بعد از ثبت شرکت باید کارهای مختلفی مثل امور مالیاتی، بیمه و… را انجام دهید. در غیر این صورت شرکت مشمول جریمه‌های مختلف شده و چه بسا شروع یا ادامه فعالیت شما هم با مشکل مواجه خواهد شد. 

در صورتی که شرکت خود را از طریق اداره ثبت شرکت‌ها تاسیس کرده باشید باید در مهلت مقرر الزامات حقوقی زیر را انجام دهید. در عین حال ثبت شرکت از طریق خدمات پنجره واحد، امکان دریافت الزامات حقوقی را به‌صورت یکجا در اختیار شما قرار می‌دهد.

مجموعه دونالا این اقدامات را در قالب خدمات غیرحضوری به شرکت شما ارائه می‌دهد. به‌طور کلی این اقدامات عبارت‌اند از:

پلمپ دفاتر و امور مالیاتی

تمامی شرکت ها موظف هستند سالانه برخی الزامات حقوقی را انجام دهند. این الزامات شامل موارد زیر هستند:

پلمپ دفاتر برای ثبت حساب و کتاب‌های تجاری‌ست و برای حسابرسی مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه بعد از ثبت شرکت باید دفتر روزنامه و دفتر کل را پلمپ کرده و در طول یک سال مالی تکمیل شوند. 

همچنین چرا که تمامی شرکت‌ها موظف هستند هر سال گواهی ارزش افزود و همچنین اظهارنامه مالیاتی خود را هم ارائه کنند تا مشمول جرائم مالیاتی شوند.

ثبت‌یار علاوه‌بر امکان ثبت آنلاین درخواست پلمپ دفاتر ، تنظیم گواهی ارزش افزوده و اظهارنامه مالیاتی، پیش از پایان سال مالی، مواعد آن را به شما یادآوری می‌کند. در نتیجه بدون نگرانی از اتمام مهلت می‌توانید هر سال الزامات مالیاتی شرکت خود را انجام دهید.


دریافت کد اقتصادی

بعد از ثبت شرکت باید امور مالیاتی خود را به‌طور کامل پیگیری کنید. یکی از اقدامات ضروری برای انجام امور مالیاتی، دریافت کد اقتصادی‌ست. این کد از سوی اداره مالیات صادر می‌شود و پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها، به مدت ۲ ماه برای دریافت آن مهلت دارید. 

اخذ کد اقتصادی علاوه‌ بر اینکه یک الزام قانونی برای شرکت‌هاست، مزایای زیادی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که از جمله آن می‌توان به امکان دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مزایده و مناقصه و…، اشاره کرد. 


دریافت کد کارگاهی بیمه

شرکت‌ها و کارگاه‌های اقتصادی موظف هستند که کارکنان خود را بیمه کنند. به همین منظور هر کارگاه دارای یک کد کارگاهی اختصاصی است که از طرف سازمان تامین اجتماعی صادر می‌شود.  پس یکی از کارهایی که باید بعد از ثبت شرکت حتما انجام شود، دریافت کد کارگاهی بیمه است. 


ثبت صورتجلسه شرکت

یکی دیگر از کارهایی که بعد از ثبت شرکت در امور مدیریتی و حقوقی الزامی به شمار می‌رود، ثبت صورتجلسات شرکت است. برای مثال تمامی شرکت‌ها در ابتدای فعالیت باید مدیران و در صورت نیاز بازرسان را انتخاب کنند. این مساله باید در موعد قانونی، طی صورتجلسه‌ای تنظیم شده و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد تا اعتبار قانونی داشته باشد.

همچنین شرکت‌های مختلف پس از ثبت و تنظیم اساسنامه، ممکن است، مجبور به انجام برخی تغییرات در شرکت شوند. بسیاری از  تصمیمات مهم شرکت‌ها نیاز به ثبت در صورتجلسه دارند. این بخش از اقدامات به نام ثبت تغییرات شرکت شناخته می‌شود. مانند تغییر نام شرکت، تغییر مدیران و بازرسان، تغییر سرمایه شرکت و…

مجموعه ثبت‌یار علاوه بر امکان ثبت صورتجلسات به‌صورت غیرحضوری، مواعد تغییرات شرکت را به شما یادآوری می‌کند تا در مهلت مقرر به امور شرکت رسیدگی و صورتجلسات مربوطه را تنظیم کنید.


اقدامات اختیاری بعد از ثبت شرکت

علاوه‌بر الزاماتی که پس از ثبت شرکت باید انجام دهید، اقدامات دیگری وجود دارد که از لحاظ قانونی اجباری نیستند ولی باعث توسعه فعالیت‌های شرکت خواهند شد. این اقدامات بعد از ثبت انواع شرکت‌ها از جمله ثبت شرکت دانش بنیان مناسب هستند. در واقع ابزار حقوقی مناسبی برای مدیریت بهتر و گسترش امور شرکت در بخش‌های مختلف به‌شمار می‌روند. در ادامه با این بخش از اقدامات آشنا خواهیم شد.


تنظیم قرارداد

تنظیم قرارداد در واقع به امور مختلف جنبه قانونی می‌بخشد و باعث می‌شود بتوانید کارها را با سهولت بیشتری پیگیری کنید.  برای مثال شرکت‌های تجاری برای مدیریت امور مختلف مثل همکاری با اشخاص دیگر، تامین محل فعالیت، توسعه فعالیت‌های خود و… به کمک تنظیم قرارداد می‌توانند خیال خود را از بابت مشکلات مختلف راحت کنند.

این قراردادها را می‌توان در قالب‌های مختلف و با موضوعات متفاوت تنظیم و خواسته‌های طرفین را در آن منعکس کرد. از جمله معروف‌ترین قراردادها برای شرکت، قرارداد کار، قرارداد مدیرعامل، قرارداد خرید و فروش سهام، قرارداد اجاره دفتر کار، قرارداد خرید ملک و … است.

بانک قراردادی ثبت‌یار انواع نمونه قراردادهای مختلف، از جمله قراردادهای مورد نیاز کسب و کارها  به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد. ضمن اینکه می‌توانید قرارداد‌های اختصاصی را با پشتیبانی رایگان ۱۰ روزه دریافت کنید.


ثبت برند

کسب و کارهای مختلف معمولا با اسم یا نشان تجاری خاصی فعالیت می‌کنند که باعث منحصر به‌فرد شدن آن‌ها در بین سایر رقبا می‌شود. این نام و علامت تجاری که با عنوان برند شناخته می‌شود، قابل ثبت است.

در صورتی که بعد از ثبت شرکت ، برند خود را ثبت کنید، در واقع می‌توانید از آن به‌صورت انحصاری استفاده و از کپی شدن آن توسط رقبا جلوگیری کنید.

برای مثال اگر برند شما به شهرت رسیده باشد و آن را ثبت کرده باشید، اشخاص دیگر نمی‌توانند از آن سوءاستفاده و اقدام به تولید محصولات مشابه با برند شما کنند. 


دریافت کارت بازرگانی

شرکت‌هایی که در حوزه واردات و صادرات فعالیت می‌کنند، برای انجام امور بازرگانی خود نیاز به دریافت کارت بازرگانی دارند. در واقع این کارت مجوز صادرات و واردات کالا محسوب می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید فعالیت‌های خود را در حوزه بین‌المللی گسترش دهید، بعد از ثبت شرکت به کارت بازرگانی نیاز خواهید داشت.


اقدامات لازم بعد از ثبت شرکت با ثبت‌یار

با تاسیس شرکت تجاری باید به فکر الزامات قانونی بعد از ثبت شرکت هم باشید تا درگیر مشکلات و جریمه‌های مالیات، بیمه و… نشوید. مجموعه ثبت‌یار خدمات حقوقی و ثبتی مربوط به کسب و کار را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در کنار مشاوره با کارشناسان متخصص با اطمینان بیشتری امور خود را پیش ببرید. 


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *