کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست و آشنایی با شرایط دریافت آن در کوتاه‌ترین زمان

کد اقتصادی، شناسه‌ای‌ست که از سوی اداره مالیات برای اشخاص صادر می‌شود، وجود این کد امکان فعالیت رسمی و قانونی را فراهم می‌کند.

تمامی فعالیت‌های تجاری تشریفاتی دارند که بدون آن‌ها امکان فعالیت قانونی وجود ندارد به همین دلیل آشنایی با این‌گونه تشریفات باعث می‌شود بدون دغدغه به فعالیت اقتصادی خود بپردازید، یکی از این تشریفات برای اشخاص حقیقی و همچنین شرکت‌ها اخذ کد اقتصادی‌ است. با ثبت‌یار همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با این‌‌که کد اقتصادی چیست ؟ با نحوه و شرایط اخذ آن آشنا شوید.


کد اقتصادی چیست ؟

بخشی از فعالیت تجاری به امور مالیاتی وابسته است و عدم رعایت این مورد می‌تواند علاوه بر جریمه‌های مالیاتی، مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. این کد ۱۲ رقمی شناسه‌ای‌ست که از سوی اداره مالیات صادر می‌شود که امکان فعالیت اقتصادی به صورت قانونی را برای اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم می‌کند.

قانون تجارت، اخذ کد اقتصادی را برای شرکت‌ها، پس از ثبت ضروری دانسته است. اما این اجبار قانونی تنها دلیل دریافت کد اقتصادی به شمار نمی‌رود بلکه با وجود مزایای فراوان، امکانات گسترده‌ای را در اختیار دارندگان آن قرار می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.


کد اقتصادی چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که گفته شد، دریافت کد اقتصادی علاوه بر اینکه طبق قانون الزامی‌ست، مزایایی برای دارنده ایجاد می‌کند که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت کارت بازرگانی:

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی، انجام واردات و صادرات است که لازمه آن داشتن کارت بازرگانی‌ست. بدون داشتن کد اقتصادی امکان دریافت کارت بازرگانی منتفی‌ست. در صورتی‌که می‌خواهید با کارت بازرگانی و نحوه اخذ آن آشنایی پیدا کنید با مقاله «نحوه دریافت کارت بازرگانی در تهران» مراجعه نمایید.

  • شرکت در مزایده و مناقصه:

اغلب شرکت‌ها، بخش زیادی از منافع خود را از طریق پروژه‌هایی تامین می‌کنند که از طریق مناقصه یا مزایده کسب کرده‌اند. پیش شرط کسب این منافع و شرکت در مزایدات و مناقصات دریافت کد اقتصادی‌ست.

  • دریافت گواهی ارزش افزوده:

کد اقتصادی که از سوی اداره مالیات صادر می‌شود، لازمه تمامی امور مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده است. این مالیات به صورت غیرمستقیم روی کالاها وخدمات اعمال می‌شود. این مالیات بدون داشتن گواهی ارزش افزوده غیرقانونی‌ست. با داشتن کد اقتصادی می‌توانید اقدام به دریافت گواهی ارزش افزوده نمایید.

  • عقد قرارداد تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی:

فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را نمی‌توان بدون عقد قرارداد تصور کرد، در همین زمینه تمامی اشخاص حقیقی و شرکت‌ها برای عقد قرارداد تجاری به صورت رسمی نیازمند کد اقتصادی هستند.

  • ارائه اظهارنامه مالیاتی:

بخش مهمی از امور تجاری و اقتصادی را امور مالیاتی تشکیل می‌دهد و تمام اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی موظف هستند که اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات تحویل دهند، کد اقتصادی یک شناسه برای اشخاص در اداره مالیات به شمار می‌رود که بتوانند از طریق آن اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند.

  • صدور فاکتور رسمی:

صدور فاکتور یکی از لازمه‌های فعالیت در بازارهای اقتصادی‌ست که رسمیت این فاکتورها را داشتن کد اقتصادی به شما می‌بخشد.


نداشتن کد اقتصادی چه مشکلاتی دارد؟

پس از اینکه با مفهوم کد اقتصادی چیست و اهمیت آن آشنا شدیم، لازم است بدانیم که اولین و مهم‌ترین مشکلی که با نداشتن کد اقتصادی به آن برمی‌خورید، امور مالیاتی‌ست، به عبارت بهتر حتی در صورتی‌که شرکت شما ثبت شود ولی فعالیتی نداشته باشد، عدم دریافت کد اقتصادی موجب جریمه‌های مالیاتی برای شما می‌شود. این مسئله در مورد اشخاص حقیقی نیز صادق است.


مدارک دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی نیز مانند سایر امور ثبتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای تفاوت‌هایی‌ست، یکی از این تفاوت‌ها در مدارکی‌ست که باید ارائه شود:

مدارک اشخاص حقوقی:

  • اصل و کپی برابر اصل شناسنامه (کلیه صفحات) و پشت و روی کارت ملی مدیرعامل و کلیه اعضای هئیت مدیره
  • اصل و کپی اوراق ثبتی شرکت (اساسنامه، اظهارنامه، تقاضانامه، شرکتنامه، آگهی تاسیس)
  • اصل آخرین آگهی ثبتی تغییرات هئیت مدیره و تغییر آدرس شرکت
  • اصل و کپی روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات
  • اصل و کپی قبوض تلفن یا برق محل شرکت
  • اصل و کپی اجاره‌نامه رسمی به نام شرکت یا سند مالکیت و بنچاق (در صورت مالکیت) محل شرکت (کاربری اداری)
  • تاییدیه کدپستی از دفاتر پست
  • اصل گواهی امضای صاحبان امضای مجاز تایید شده در دفتر‌خانه اسناد رسمی
  • تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت
  • وکالت‌نامه محضری و نامه معرفی نماینده
  • نامه درخواست کتبی شرکت از سوی مدیران
  • اصل مهر شرکت

مدارک اشخاص حقیقی:

  • اصل و کپی برابر اصل  شناسنامه (کلیه صفحات) و پشت و روی کارت ملی متقاضی
  • اصل و کپی قبوض تلفن یا برق محل فعالیت
  • اصل و کپی اجاره‌نامه رسمی به نام متقاضی یا سند مالکیت و بنچاق (در صورت مالکیت) محل فعالیت (کاربری اداری)
  • تاییدیه کد پستی از دفاتر پست
  • اصل گواهی امضا تایید شده در دفترخانه اسناد رسمی
  • وکالت‌نامه محضری و نامه معرفی نماینده
  • نامه درخواست کتبی

چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

کد اقتصادی شناسه‌ای دوازده رقمی‌ست که پس از ثبت شرکت با مراجعه به سامانه اداره مالیات صادر می‌شود. پس آشنایی با اینکه کد اقتصادی چیست ، لازم است با آماده کردن مدارک خود، نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کنید.

شرکت‌های تجاری نیز باید ۶۰ روز پس از ثبت نسبت به اخذ کد اقتصادی خود اقدام کنند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *