اگر اظهارنامه مالیاتی رد نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر اظهارنامه مالیاتی رد نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی از تکالیفی‌ست که اشخاص مشمول، ملزم به انجام آن هستند. ممکن است اشخاص به علت اهمال و سهل انگاری، اظهارنامه خود را در موعد تعیین شده رد نکنند. اما آیا عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی سبب می‌شود که این اشخاص مشمول مالیات نشوند؟ در این مطلب قصد داریم تا درباره پیامدهای ارسال نکردن اظهارنامه صحبت کنیم. به عبارت دیگر می‌خواهیم بدانیم اگر اظهارنامه مالیاتی رد نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟


عواقب عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی

عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشکلاتی را برای شما ایجاد می‌کند که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محرومیت از بخشودگی‌ها

بسیاری از شرکت‌های تجاری به لحاظ ماهیت تاسیس یا نوع فعالیتشان، از معافیت و بخشودگی‌های مالیاتی برخوردارند. اما شرط استفاده از این بخشودگی‌ها، رد کردن اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است. به زبان ساده، اگر شما اظهارنامه خود را در زمان تعیین شده رد نکنید، ممکن است بخشودگی‌های شما بی‌تاثیر ‌شود و میزان مالیات شما مطابق سایر شرکت‌‌ها لحاظ می‌شود.


اختصاص جریمه

یکی از مسائلی که در صورت عدم رد اظهارنامه با آن رو به رو خواهید شد، جریمه مالیاتی است. مطابق ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی‌که اظهارنامه مالیاتی در موعد تعیین شده، ارسال نشود؛ برای شما جریمه در نظر گرفته خواهد شد.

این جریمه برای اشخاص حقیقی، معادل ۱۰ درصد و برای اشخاص حقوقی، معادل ۳۰ درصد مالیاتی‌ست که به آن‌ها تعلق گرفته است.

توصیه ثبت‌یاری:
به خاطر داشته باشید که جریمه مالیاتی در نظر گرفته شده برای اشخاص فوق، غیرقابل بخشش است.


جایگزین شدن اظهارنامه برآوردی

پیامد دیگر رد نکردن اظهارنامه مالیاتی، جایگزین شدن اظهارنامه برآوردی است.

اظهارنامه برآوردی در وضعیتی صادر می‌شود که شخص به تکلیف خود برای ارسال اظهارنامه مالیاتی عمل نکرده است. در این شرایط، کارشناسان اداره مالیات مطابق جداول مخصوص خود، اظهارنامه برآوردی را جایگزین می‌کنند.

این اظهارنامه بر اساس فعالیت و معاملات شخص محاسبه می‌شود که مطمئنا میزان مالیات آن، سنگین‌تر از حالتی‌ست که شخص اظهارنامه مالیاتی رد کند.

نکته: به خاطر داشته باشید که اعتراض به برگ تشخیص مالیات، امکان پذیر است. شما می‌توانید در مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، اعتراض خود را در دبیرخانه ثبت نمایید.


محرومیت از مالیات با نرخ صفر

ممکن است شرکتی پس از تشکیل و به ثبت رسیدن، هیچ‌گونه فعالیتی انجام نداده باشد. برای این اشخاص معمولا مالیاتی در نظر گرفته نمی‌شود که اصلاحا به آن مالیات با نرخ صفر می‌گویند. اما شرط بهره‌مندی از این موضوع، تکمیل و رد اظهارنامه مالیاتی‌ست. به عبارت دیگر اگر شما هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشید اما اظهارنامه مالیاتی رد نکنید، احتمالاً مشمول مالیات خواهید شد.


محرومیت از تسهیلات بانکی

شرکت‌ها به منظور گسترش فعالیت‌‌های خود همواره نیازمند تسهیلاتی بانکی هستند. شرط تعلق تسهیلات بانکی به این اشخاص، رد کردن اظهارنامه در موعد تعیین شده است. به زیان ساده عدم رد اظهارنامه مالیاتی سبب محرومیت از تسهیلات بانکی خواهد شد.


نکات مهم در تسلیم اظهارنامه مالیاتی

  • برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی، باید کد اقتصادی داشته باشید و بدون دریافت این کد، امکان رد اظهارنامه مالیاتی وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که اگر شما برای دریافت کد اقتصادی اقدام کرده‌اید ولی هنوز موفق به دریافت آن نشده‌اید؛ با رسیدن به مرحله ۴۵ کد اقتصادی می‌توانید اظهارنامه مالیاتی خود را رد کنید.
  • در صورتی‌که برای شخصی جریمه مالیاتی تعیین شده باشد، این جریمه نابخشودنی‌ست و شخص مکلف به پرداخت آن است. اگر شخصی این جریمه را پرداخت نکند، ماهانه معادل ۲ درصد جریمه، جریمه مضاعف به او تعلق خواهد گرفت.
  • اگر شرکتی هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشد، موظف است در موعد تعیین شده، اظهارنامه مالیاتی خود را رد کنند. یعنی عدم فعالیت باعث نمی‌شود که شخص به تکلیف خود مبنی بر ارسال اظهارنامه مالیاتی عمل نکند.

ثبت اظهارنامه عدم فعالیت در مجموعه ثبت‌یار

اکنون که پیامدهای رد نکردن اظهارنامه مالیاتی آشنا شدید، لازم است یادآور شویم که مجموعه ثبت‌یار با بهره‌مندی از وکلا و کارشناسان مجرب ثبتی و حقوقی می‌تواند اظهارنامه عدم فعالیت شما را با هزینه‌ای مناسب به ثبت برساند. برای دریافت راهنمایی بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *