نحوه اخذ کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی

نحوه اخذ کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی

کد اقتصادی، کدی ۱۲ رقمی است که به فعالان اقتصادی تعلق می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم نحوه اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی را بررسی کنیم.

کد اقتصادی، کدی ۱۲ رقمی است که به فعالان اقتصادی تعلق می‌گیرد. چه این‌که آن‌ها شخص حقیقی باشند و چه اشخاص حقوقی و شرکت‌های تجاری. دریافت کد اقتصادی برای این‌گونه افراد ضرورت دارد تا فرایندهای مربوط به امور مالیاتی‌شان با سهولت انجام بگیرد. در این مطلب قصد داریم نحوه اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی را بررسی کنیم.


کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی چیست؟ همان‌طور که گفته شد، کد اقتصادی کدی ۱۲ رقمی است که فعالان اقتصادی باید آن را دریافت کنند. درواقع این کد برای شناسایی افراد و شرکت‌هایی به کار می‌رود که فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند. کد اقتصادی از طرف اداره امور مالیاتی به افراد تعلق می‌گیرد و شماره منحصر به فردی است.

فعالیت افراد و شرکت‌ها بدون داشتن کد اقتصادی معتبر، غیرقانونی به شمار می‌آید. لذا آشنایی با نحوه اخذ کد اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد.


من هم باید کد اقتصادی بگیرم؟

اگر شما فردی هستید که در زمینه واردات و صادرات، توزیع کالا و خدمات فعالیت دارند و درواقع به نوعی مشغول به انجام فعالیت‌های اقتصادی هستند، باید کد اقتصادی داشته باشید.

هم‌چنین اگر یک شرکت تجاری دارید که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است خوب است بدانید که برای شرکت‌تان هم باید این کد را دریافت کنید تا در زمینه امور مالیاتی شفافیت داشته باشید.

در واقع پس از این‌که شرکت یا موسسه غیرتجاری شما به ثبت رسید ۶۰ روز فرصت دارید نسبت به دریافت کد اقتصادی آن اقدام کنید. برای این کار باید به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و با تشکیل پرونده مالیاتی، در انتظار دریافت کد مخصوص خود باشید. در ادامه نحوه اخذ کد اقتصادی را دنبال کنید.


نحوه اخذ کد اقتصادی چگونه است؟

از آن‌جا که برخی امور اداری و مالیاتی گاهی بسیار زمان‌گیر و پیچیده می‌شوند و برای انجام آن‌ها در بعضی مواقع مدت‌ها معطل می‌شوید، کارشناسان ثبت‌یار می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند و بدون اتلاف وقت و به سادگی نسبت به اخذ کد اقتصادی شما اقدام کنند.

اما درصورتی که می‌خواهید از نحوه اخذ کد اقتصادی مطلع شوید و بدانید چگونه کد اقتصادی بگیریم ، خوب است بدانید که برای این کار ابتدا باید در اداره امور مالیاتی پرونده مالیاتی داشته باشید.

به همین منظور و برای تسریع فرایند اخذ کد اقتصادی، با در دست داشتن مدارک کامل به اداره مذکور مراجعه کنید. کارشناسان مربوطه صحت اطلاعات و مدارک شما را بررسی می‌کنند. پس از آن ادامه فرایند توسط کارشناسان انجام می‌گیرد تا آن‌که کد مخصوص شما برایتان ارسال شود.

البته خوشبختانه این فرایند، از حالت مراجعه حضوری خارج شده، و مانند بسیاری از خدمات دیگر می‌توانید اخذ کد اقتصادی خود را به صورت آنلاین و اینترنتی انجام دهید.


چه مدارکی باید داشته باشم؟

اگر شخص حقیقی هستید، حتما مدارک زیر را از پیش برای دریافت کد اقتصادی آماده کنید:

  • اصل و کپی برابر اصل  شناسنامه (کلیه صفحات) و پشت و روی کارت ملی متقاضی
  • اصل و کپی قبوض تلفن یا برق محل فعالیت
  • اصل و کپی اجاره‌نامه رسمی به نام متقاضی یا سند مالکیت و بنچاق (در صورت مالکیت) محل فعالیت (کاربری اداری)
  • تاییدیه کد پستی از دفاتر پست
  • اصل گواهی امضا تایید شده در دفترخانه اسناد رسمی
  • وکالت‌نامه محضری و نامه معرفی نماینده
  • نامه درخواست کتبی

درصورتی که می‌خواهید برای شرکت خود کد اقتصادی دریافت نمایید مدارک زیر را جمع‌آوری کنید:

  • اصل و کپی برابر اصل شناسنامه (کلیه صفحات) و پشت و روی کارت ملی مدیرعامل و کلیه اعضای هئیت مدیره
  • اصل و کپی اوراق ثبتی شرکت (اساسنامه، اظهارنامه، تقاضانامه، شرکتنامه، آگهی تاسیس)
  • اصل آخرین آگهی ثبتی تغییرات هئیت مدیره و تغییر آدرس شرکت
  • اصل و کپی روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات
  • اصل و کپی قبوض تلفن یا برق محل شرکت
  • اصل و کپی اجاره‌نامه رسمی به نام شرکت یا سند مالکیت و بنچاق (در صورت مالکیت) محل شرکت (کاربری اداری)
  • تاییدیه کدپستی از دفاتر پست
  • اصل گواهی امضای صاحبان امضای مجاز تایید شده در دفتر‌خانه اسناد رسمی
  • تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت
  • وکالت‌نامه محضری و نامه معرفی نماینده
  • نامه درخواست کتبی شرکت از سوی مدیران
  • اصل مهر شرکت

اگر کد اقتصادی نداشته باشم چه اتفاقی می‌افتد؟!

اگر شما به عنوان یک شخص حقیقی، یا شرکت‌تان به عنوان یک شخص حقوقی کد اقتصادی نداشته باشید، در وهله اول امور مالیاتی‌تان دچار مشکل می‌شود و ممکن است مجبور شوید جریمه‌هایی را بپردازید. زیرا فعالیت شما در این مدت معتبر نبوده است.

از طرف دیگر ممکن است از برخی معافیت‌های مالیاتی محروم شوید. که طبعا هیچ کسی این را نمی‌خواهد!

لذا پس از آشنایی با نحوه اخذ کد اقتصادی، خوب است نسبت به دریافت آن اقدام کنید. یا اگر فرصت ندارید و نگران پیچیدگی‌های ثبتی هستید، این کار را به ما بسپارید. کارشناسان ثبت‌یار به راحتی و بدون دردسر، با آشنایی با نحوه اخذ کد اقتصادی و مراحل و مدارک آن، کد اقتصادی شما را برایتان دریافت می‌کنند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *