ثبت شرکت (نکات مهم و مدارک تاسیس شرکت)

ثبت شرکت (نکات مهم و مدارک تاسیس شرکت)

ثبت شرکت‌ علاوه بر امکان فعالیت تجاری به صورت گروهی، مزایای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شرکت‌ها در قالب‌های مختلف قابل ثبت و هر یک برای موضوع خاصی مناسب‌ هستند. ضمن اینکه شرکت‌های تجاری، شخصیت حقوقی مستقل از شرکا دارند. شخصیتی که سرمایه، نام و حتی آدرس مشخصی دارد. افرادی که می‌خواهند با شرکت شما قرارداد تنظیم کنند، داشتن شخصیت حقوقی اعتبار بیشتری برای انجام معامله دارد. همچنین امکان بهره‌مندی از تسهیلات بانکی به روش‌های ساده‌تری برای شرکت‌ها امکان‌پذیر می‌کند.


 در بین شرکت‌های تجاری، شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود رایج‌ترین شرکت‌های ثبت شده‌اند که موضوع فعالیت گسترده‌ای را می‌توانید برای آن‌ها انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر شما، انواع شرکت‌ها، نحوه ی ثبت شرکتها، زمان، مزایا و همچنین هزینه آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.


برای تاسیس شرکت، چند نوع انتخاب داریم؟

در جدول زیر علاوه‌بر معرفی انواع شرکت‌ها، ویژگی و هزینه ثبت آن‌ها را برای شما بیان کرده‌ایم:


مدارک ثبت شرکت

برای ثبت هر یک از شرکت‌های تجاری باید مدارک مورد نیاز را آماده کنید. در ادامه مدارک دو نوع از پرطرفدارترین شرکت‌ها یعنی سهامی خاص و با مسئولیت محدود را آورده‌ایم:

شرکت سهامی خاص

مدارکی که برای شرکت سهامی خاص نیاز دارید، موارد زیر است:

  • دو نسخه اظهارنامه‌ تکمیل‌شده
  • دو نسخه اساسنامه‌ تکمیل‌شده
  • دو نسخه صورت‌جلسه‌ تکمیل‌شده‌ مجمع عمومی موسس
  • دو نسخه صورت‌جلسه‌ تکمیل‌شده‌ هیئت‌مدیره جهت تعیین دارندگان حق امضا
  • اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵ درصد سرمایه‌ شرکت
  • اصل مجوز فعالیت از مراجع قانونی مربوط، درصورتی که موضوع فعالیت‌تان نیاز به‌ مجوز دارد.
  • مدارک هویتی کلیه‌ موسسان (شناسنامه و کارت‌ملی)، مدیران و بازرسان (در صورتی که شخص حقوقی باشد/ مدارک نماینده و نامه نمایندگی)

شرکت با مسئولیت محدود

برای شرکت با مسئولیت محدود نیز باید مدارک زیر را ارائه کنید تا فرآیند ثبت انجام شود:

  • دو نسخه رسید پذیرش تاسیس اینترنتی 
  • دو نسخه ابلاغیه تایید نام 
  • دو نسخه تکمیل‌شده از تقاضانامه ثبت
  • دو نسخه تکمیل‌شده اساسنامه
  • دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسین شرکت
  • دو نسخه صورت‌جلسه هیئت مدیره
  • اصل مجوز فعالیت شرکت (در صورتی که موضوع فعالیت نیاز به مجوز داشته باشد.)

نحوه ثبت شرکت در ایران

برای ثبت کردن شرکت، از طریق یکی از این دو راه می‌توانید اقدام کنید:

  • خدمات پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار
  • سامانه اداره ثبت شرکتها

هر یک از این روش‌ها، مزایا و معایبی دارد که با توجه به شرایط خود می‌توانید شرکت‌تان را ثبت کنید.


مراحل ثبت شرکت

پیش از شروع مراحل، باید یکی از روش‌ها را انتخاب کنید:

روش اول؛ پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار برای ثبت شرکت در تهران و شهرهای بزرگ

ثبت شرکت در تهران و برخی از شهرهای بزرگ مثل اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز از طریق خدمات پنجره واحد امکان‌پذیر است. 

در پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار، تمامی خدمات به صورت یک‌جا ارائه می‌شود. از جمله این خدمات می‌توان به دریافت کد اقتصادی، کد کارگاهی، کارت بازرگانی، پلمپ دفاتر و … اشاره کرد.

این روش به‌صورت کامل حضوری است و مزیت آن نسبت به سامانه ثبت شرکتها، کوتاه بودن مدت زمان ثبت است.

توصیه ثبت‌یاری

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تهران باید علاوه بر انجام فرآیند ثبت، کد اقتصادی و کد کارگاهی بیمه را نیز دریافت کنید. اگر در ابتدا از طریق پنجره واحد اقدام کنید و با دریافت هم‌زمان آن‌ها، می‌توانید در وقتتان صرفه‌جویی کنید. این الزام برای شرکت سهامی خاص وجود ندارد.

روش دوم؛ سامانه اداره ثبت شرکتها

ثبت شرکت غیر حضوری در اداره ی ثبت شرکتها انجام می‌شود. در نتیجه برای شروع باید وارد سامانه شده و مراحل ثبت را به شکل ورود اطلاعات در سامانه انجام دهید. از جمله اطلاعاتی که در سامانه وارد می‌شود:

  • اطلاعات شرکت (نوع، آدرس و سال مالی شرکت)
  • اطلاعات شرکا، متقاضی و مدیران شرکت
  • نام‌های پیشنهادی
  • موضوع شرکت
  • میزان سرمایه 
  • مجامع و تاریخ برگزاری آن‌ها
  • روزنامه
  • اساسنامه و صورتجلسات
  • و… 

پس از انجام مراحل ثبت شرکت اینترنتی، برای دریافت پیش‌نویس آگهی به صورت حضوری به اداره ثبت شرکتها مراجعه کنید.


نکات و شرایط ثبت انواع شرکت

برخی از نکات قانونی در جریان ثبت شرکت اهمیت زیادی دارند که ممکن است به آن‌ها توجه نکرده و فرآیند ثبت را طولانی‌تر کنید. برخی از این نکات و شرایط عبارت‌اند از:

  • پس از انتخاب نام شرکت و تایید آن توسط کارشناس دو ماه مهلت دارید تا ادامه فرآیند ثبت را انجام دهید، در غیر این صورت باید دوباره نام شرکت خود را انتخاب کرده و تاییدیه بگیرید.
  • اعضایی که به عنوان هیئت مدیره شرکت، انتخاب می‌شوند نباید شغل دولتی داشته باشند اما می‌توانند در شرکت دیگری عضو هیئت مدیره باشند.
  • مدیرعامل شرکت نمی‌تواند همزمان در دو شرکت سمت مدیریت عاملی را داشته باشد. در نتیجه قبل از انتخاب مدیرعامل از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

چگونه شرکت ثبت کنیم؟

شرکت‌های تجاری با توجه به شرایط و ضوابطی به ثبت می‌رسند که این شرایط برای هر یک از شرکت‌ها، متفاوت از دیگری‌ست. در عین حال رعایت اصول کلی پیش از ثبت و در حین آن، ضروری‌ست. اگر هم می خواهید بدون دردسر شرکت خود را ثبت کنید، می‌توانید فرایند ثبت را به ثبت‌یار بسپارید. برای اطلاع بیشتر شما در ادامه به این اصول کلی اشاره می‌کنیم:

  • الزام به دریافت کد ثنا برای ثبت شرکت

از آبان ماه سال ۱۴۰۰ مدیران شرکت، پیش از تاسیس باید در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده و کد دریافت کنند. کد ثنا از سوی قوه قضاییه صادر می‌شود و برای ابلاغ اوراق قضایی کاربرد دارد.

  • انتخاب موضوع

موضوعات شرکت در سه دسته‌ کلی غیرمجوزی، نیازمند اخذ مجوز و ممنوع قرار می‌گیرند. برای ثبت اصولا نیازی به دریافت مجوز ندارید. مگر اینکه موضوع انتخابی شما از جمله موضوعات نیازمند اخذ مجوز باشد. 

  • انتخاب نوع شرکت

با توجه به موضوع فعالیت باید یکی از انواع شرکت‌های تجاری در قانون تجارت را انتخاب نمایید. هر یک از این شرکت‌ها با توجه به ماهیت متفاوت خود برای نوع خاصی از فعالیت مناسب هستند. شرکت‌های سهامی خاص و با مسئولیت محدود برای بخش زیادی از فعالیت‌های تجاری مناسب‌اند.

  • تعیین آدرس برای ثبت شرکت

آدرس که همان اقامتگاه شرکت در اساسنامه ذکر می‌شود و تمامی نامه‌های اداری و قضایی به همین آدرس ارسال می‌شوند. 

  • انتخاب نام

نام شرکت تجاری، طبق شرایط خاصی انتخاب می‌شود. برای مثال نام مورد نظر شما باید فارسی، غیر تکراری و ترجیحا بیش از سه سیلاب باشد.

  • تعداد شرکا

حداقل تعداد شرکا در شرکت‌های تجاری ۲ نفر است که در برخی شرکت‌ها، مانند سهامی خاص این حداقل بیشتر پیش‌بینی شده است. 

  • حداقل میزان سرمایه

حداقل میزان سرمایه‌ای برای هر یک از انواع شرکت‌ها متفاوت است. نکته مهم در سرمایه، مشخص کردن میزان سرمایه نقدی و غیرنقدی شرکت است. 

  • تدوین اساسنامه

اساسنامه، حکم سند شرکت را دارد. در اساسنامه، اصول کلی حاکم بر شرکت مانند نام، موضوع، میزان سرمایه، شرکا، مدت، محل شرکت و… قید می‌شود.

Delete Layer

 پس از اتمام ثبت، چه کنیم؟

بسیاری از اشخاص تصور می‌کنند با انجام مراحل اداری ثبتی و آگهی شدن ثبت شرکت، امور ثبتی و حقوقی آن‌ها به پایان رسیده است. در حالی که انجام برخی کارها پس از ثبت الزامی‌ست و باید به آن‌ها توجه کنید. برای مثال پس از تکمیل فرآیند ثبت، لازم است چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار انجام شود.


آیا پلمپ دفاتر پس از ثبت شرکت اجباری است؟

پس از ثبت کردن شرکت باید دفاتر قانونی را هر سال پلمپ و تکمیل کنید. این دفاتر برای ثبت حساب‌های مالی شرکت و محاسبه مالیات است. درخواست پلمپ دفاتر به محض ثبت شرکتها اجباری است و اگر در پایان سال مالی تکمیل نشده باشد، مشمول جریمه مالیاتی خواهید شد. شرکت‌های بدون فعالیت هم ملزم به پلمپ دفاتر و نگهداری آن‌ها به‌صورت سفید تا پایان سال مالی هستند.


چگونه مشمول جریمه مالیاتی نشویم؟

کد اقتصادی یا همان کد مالیاتی برای همه شرکت‌ها و اشخاصی که اظهارنامه مالیاتی می‌دهند، صادر می‌شود. پس از ثبت شرکت هم دریافت این کد از اداره مالیات اجباری است تا جایی که عدم اخذ کد اقتصادی می‌تواند موجب جریمه‌های مالیاتی برای شرکت شما شود.
آیا شرکت های بدون فعالیت هم باید مالیات پرداخت کنند؟

در صورتی که شرکت شما بدون فعالیت باشد هم باید این کد را دریافت کنید و با اظهارنامه عدم فعالیت به اداره مالیات ارائه دهید. 


برای گرفتن کد کارگاهی بیمه چه زمانی اقدام کنیم؟

شرکت‌ها باید پس از ثبت، پرسنل خود را بیمه کنند. این کار هم از طریق دریافت کد کارگاهی بیمه از سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد. اگر کد کارگاهی بیمه را در زمانی که تعیین شده دریافت نکنید، سازمان تامین اجتماعی شرکت شما را جریمه خواهد کرد.

موسسین شرکت با مسئولیت محدود در زمان ثبت ملزم به دریافت این کد هستند. در شرکت سهامی خاص نیز موسسین باید طی دو ماه پس از ثبت، نسبت به دریافت کد کارگاهی برای بیمه کردن کارکنان خود به عنوان کارفرما اقدام نمایند.


مزایا و معایب تاسیس شرکت

شرکت مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها ایجاد یک شخصیت حقوقی مستقل از شرکای شرکت است. از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان افتتاح حساب بانکی تجاری
  • برخورداری از تسهیلات و اعتبارات بانکی
  • ایجاد اعتبار بیشتر برای اشخاص دیگر نسبت به اشخاص حقیقی
  • امکان تاسیس نمایندگی
  • امکان شرکت در مزایده و مناقصه

این موارد بخشی از مزایای شرکت به صورت کلی‌ست. با این توضیح که هر یک از شرکت‌های تجاری، دارای مزایایی است که به صورت اختصاصی برای شرکا ایجاد می‌کند.

تاسیس شرکت، مسئولیت‌هایی مثل تکالیف مالیاتی و بیمه‌ای را نیز به عهده شما می‌آورد که باید در موعد مقرر آن‌ها را انجام دهید.



دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *