نماد اعتماد الکترونیکی

ماهیت نماد اعتماد الکترونیکی و شرایط دریافت آن

مقالات اخذ مجوز

کسب‌وکارهای مجازی امروزه بیش از بیش خودنمایی می‌کند. افراد در هنگام مراجعه به سایت‌های خرید همواره شک دارند که آیا می‌توانند به پذیرنده اعتماد کنند. طی سال‌های گذشته در کشور ما با وجود فروشگاه‌های اینترنتی بزرگی مانند دیجی‌کالا، این اطمینان به وجود آمده است. برای رفع این شک و ایجاد اطمینان بهترین راه برای کسانی که خدمت یا محصولی را بر پایه اینترنت و فضای مجازی در معرض خریدوفروش قرار می‌دهند، دریافت نماد الکترونیکی است.

در این مطلب ما شما را با مفهوم و ماهیت ای نماد آشنا می‌کنیم. هم‌چنین شرایط و مزایای دریافت نماد الکترونیکی نیز در کنارش بیان می‌شود.

دریافت نماد الکترونیکی

در تجارت الکترونیک  باید بتوانیم مشتریان خود را نسبت به کسب‌وکار الکترونیکی خود ترغیب نماییم. به عبارت بهتر باید به آن‌ها اطمینان و اعتماد در کسب‌وکار الکترونیکی بدهیم. مهم‌ترین مسئله در جذب مشتری، مطمئن نمودن آن‌ها از اعتبار و نام شرکت در وب‌سایت می‌باشد.

 امروزه در طراحی سایت نشانی معرفی شده است که آن را ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی می‌نامند. ای نماد مهم‌ترین عامل ایجاد اعتماد و اطمینان برای مشتریان می‌باشد؛ بنابراین صاحبان کسب‌وکار مجازی باید اقدام به دریافتن نماد الکترونیکی کنند.

تعریف نماد الکترونیکی

ای نماد (نماد اعتماد الکترونیکی) یک لوگوی نمادی است که برای سازمان‌دهی، تأیید صلاحیت و هویت فروشگاه‌های اینترنتی ارائه می‌شود. در حقیقت نماد اعتماد الکترونیکی باعث می‌شود که خریداران سایت شما بتوانند به شما اعتماد کنند. ای نماد در واقع نشانه‌ای است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی داده می‌شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به‌عنوان متولی اصلی تجارت الکترونیک در ایران اقدام به دادن نماد الکترونیکی می‌کند.

این نماد به کسب‌وکارهاي مجازي مجاز با هدف ساماندهي، احراز هويت و صلاحيت آن‌ها اعطا مي‌گردد. دریافت نماد الکترونیکی پس از بررسي و احراز هويت و صلاحيت مالک براي مدت يک سال صادر مي‌شود.

انواع لوگو نماد اعتماد الکترونیکی

اعتبار و کیفیت سایت‌ها در ای نماد با ستاره‌ها نشان داده می‌شوند. تعداد ستاره‌های بالاتر، نشان‌دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد وب‌سایت است. انواع نماد الکترونیکی به شکل زیر است:

۱-نماد موقت:

این نماد برای سرعت بخشی به فرایند دریافت نماد الکترونیکی است و به سایت‌های فروشگاهی با حداقل معیارهای موجود اعطا می‌شود.

۲-نماد بدون ستاره:

نماد اعتماد الکترونیکی (بدون ستاره) با هدف تسهیل فرایند دریافت نماد الکترونیکی به کسب‌وکارهای اینترنتی کوچک و نوپا داده می‌شود. در واقع این کسب‌وکارها موفق به رعایت تمامی الزامات تعریف شده در فرایند نماد اعتماد الکترونیکی نشده‌اند.

۳-نماد دائم یک ستاره:

پس از اعطای نماد موقت، فروشگاه جهت دریافت نماد الکترونیکی دائم بررسی می‌شود. کسب‌وکارها برای دریافت نماد دائم، باید مجموعه‌ای از معیارها را داشته باشند تا تأیید شوند.

۴-نماد دائم دو ستاره:

مراحل دریافت نماد دائم دو ستاره از لحاظ معیارهای ارزیابی کاملاً مشابه به نماد دائم یک ستاره است. تنها تفاوت این است که برای دریافت نشان دو ستاره باید گواهی امنیت SSL داشته باشید.

دلایل اهمیت نماد اعتماد الکترونیک

۱-ساماندهی کسب‌وکارهای اینترنتی:

به‌وسیله دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، کسب‌وکارهای اینترنتی ساماندهی می‌شوند؛ به‌عبارت‌دیگر نظم و قانون خاصی بر این فعالیت‌ها اعمال می‌شود.

۲-احراز هویت صاحبان کسب‌وکارها و جلب اعتماد مشتری:

قبل از دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، هویت صاحبان کسب‌وکار اینترنتی مشخص می‌گردد. بدین ترتیب افراد با مراجعه به سایت، اطلاعات صاحبان آن را دارند و احساس اطمینان می‌کنند.

۳-مشخص شدن صلاحیت صاحبان کسب‌وکار:

صلاحیت صاحبان مشاغل اینترنتی قبل از دریافت ای نماد مشخص می‌شود. بدین ترتیب در صورت عدم احراز صلاحیت امکان پرداخت اینترنتی وجود ندارد. در نتیجه این امر باعث اعتماد مشتریان در پرداخت می‌شود.

۴-بستر پرداخت مطمئن و حفظ امنیت پرداخت‌های مشتریان:

داشتن ای نماد به شما این اطمینان را می‌دهد که پرداخت شما مطمئن است.

۵-امکان پیگیری حقوقی از نهادهای ذی‌ربط و قانونی در صورت بروز مشکل برای مشتریان و جلوگیری از متضرر شدن کاربران اینترنتی:

کسب‌وکارهایی که دارای ای نماد هستند این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهند که در صورت بروز هرگونه اشکال امکان پیگیری وجود دارد. این پیگیری از طریق شکایت در نهادهای مربوطه ایجاد می‌شود.

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی:

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک باید شرایط زیر را دارا باشید:

۱-عرضه خدمات و کالا در سایت:

نماد اعتماد الکترونیکی تنها به سایت‌هایی که خریدوفروش در آن انجام می‌شود، تعلق می‌گیرد.

۲-درج قیمت محصولات یا خدمات:

یکی دیگر از شرایط اخذ ای نماد درج مشخصات محصولات یا خدمات، از جمله قیمت و تعرفه کالای عرضه شده در سایت است. همچنین ارائه اطلاعات خرید در قالب پیش فاکتور یا سبد خرید الزامی می‌باشد.

۳-صاحب امتیاز دامنه:

امتیاز دامنه باید به نام فرد درخواست دهنده نماد اعتبار باشد. امتیاز دامنه متقاضی حقوقی، به نام شرکت و یا یکی از اعضای هیئت‌مدیره آن ثبت‌شده باشد.

۴-تأیید صلاحیت:

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید صلاحیت فردی شما از سمت پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تأیید شود. نتیجه استعلام تأیید صلاحیت در پرونده نماد در سامانه ثبت می‌شود و از طریق ایمیل برایتان ارسال خواهد شد.

۵-قانونمندی کسب‌وکار:

کسب‌وکاری که برای آن اقدام به دریافت ای نماد می‌کنید، باید جزو کارهای مجاز باشد. لیست کسب‌وکارهای غیرمجاز توسط پلیس فتا و وزارت اطلاعات اعلام می‌شود.

۶-حداقل سن ۱۸ سال (و کارت پایان خدمت برای آقایان):

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی داشتن ۱۸ سال تمام است. مدیر کسب‌وکار اینترنتی باید اصل کارت پایان خدمت، معافیت از خدمت سربازی یا گواهی اشتغال به تحصیل را هنگام درخواست ارائه کند.

در صورت نیاز به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، مشاورین ما در مجموعه دونالا آماده ارائه مشاوره و انجام امور مربوطه می‌باشند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *