شرکت چیست؟ و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید

شرکت چیست؟ و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید

شرکت چیست و چه تفاوتی با مشارکت دارد؟ به طور کلی، شرکت به دو نوع تقسیم می‌شود: شرکت مدنی و شرکت تجاری. شرکت مدنی یا مشارکت به این صورت است که افراد، سرمایه خود را برای انجام کار مشترکی روی هم می‌گذارند و سود را طبق سهم هر فرد تقسیم می‌کنند. این نوع شرکت، شخصیت حقوقی مستقلی ندارد و هدف آن‌، انجام اعمال تجاری نیست. اما شرکت تجاری، دارای شخصیت حقوقی مستقل از شرکاست و به امور تجاری می‌پردازد. ثبت شرکت تجاری به شرکا اجازه می‌دهد که از مزایای مختلفی مانند تسهیلات بانکی و… استفاده کنند، در حالی‌که این مزیت برای شرکت مدنی وجود ندارد.


شرکت چیست؟

در پاسخ به این سوال که شرکت یعنی چه؟ می‌توان گفت: ممکن است سرمایه‌دار باشید و بخواهید به سود مالی بیشتری برسید، یا اینکه یک فرد خلاق باشید ولی سرمایه‌ای برای عملی کردن ایده‌های خود نداشته باشید. یا قصد داشته باشید گروهی را تشکیل دهید، سرمایه‌های خود را در کنار سرمایه دیگران بگذارید و با آن‌ها مشارکت کنید. در تمامی این موارد و سایر مشارکت‌های تجاری و غیر‌تجاری می‌توانید از ۲ راه استفاده کنید:

۱- قرارداد مشارکت مدنی

۲- ثبت شرکت تجاری یا موسسه غیر‌تجاری

در ادامه، با این دو روش آشنا خواهید شد. ضمن اینکه می‌توانید ثبت شرکت یا تنظیم اختصاصی قرارداد مشارکت را به ثبت‌يار بسپارید. 


قرارداد مشارکت (شرکت مدنی)

خیلی اوقات با شنیدن نام شرکت، شرکت‌های تجاری به ذهن ما می‌رسد. در حالی‌که نوع دیگری از شرکت هست که تحت عنوان مشارکت (شرکت مدنی) شناخته می‌شود.
اگر تصمیم دارید که با اشخاص دیگر مشارکت کنید اما به دلایل مختلفی مثل امور بیمه، مالیات و… قصد ثبت شرکت تجاری نداشته باشید، می‌توانید مشارکت مدنی خود را با تنظیم یک قرارداد مطمئن شروع کنید. این قرارداد با عنوان قرارداد مشارکت شناخته می‌شود. در این قرارداد باید نکات مهمی از جمله حقوق و مسئولیت‌های هر یک از طرفین، نوع همکاری، میزان سرمایه‌گذاری، شرایط انجام کار، نحوه تقسیم وظایف و سود و زیان و… به‌طور کامل مشخص شوند.
تمامی قراردادها باید با توجه به نکات حقوقی و قانونی تنظیم شوند، پس برای تنظیم آن حتما از وکلا و کارشناسان حقوقی کمک بگیرید تا نکات قراردادی را بنا به خواسته و اهداف شما در قرارداد بگنجانند. وکلای ثبت‌یار قراردادهای شما را با رعایت تمامی نکات فنی و حقوقی تنظیم می‌کنند.

ثبت شرکت تجاری

قانون تجارت، تعریفی از شرکت تجاری ارائه نکرده و فقط به انواع شرکت‌های تجاری پرداخته است. با توجه به تعاریف متفاوتی که اساتید حقوقی بیان کرده‌اند، می‌توان شرکت تجاری را به این صورت تعریف کرد:

«شرکت تجاری، قراردادی است که به موجب آن دو یا چند نفر توافق می‌کنند سرمایه مستقلی را که از جمع آورده‌های آن‌ها تشکیل می‌شود ایجاد کنند و به مجموعه‌ای که برای انجام مقصود خاصی تشکیل می‌شود، اختصاص دهند و در منافع و زیان‌های احتمالی سهیم شوند».

در بین انواع شرکت‌های تجاری، ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت با مسئولیت محدود به دلیل مزایایی که دارند، از محبوبیت بیشتری برخوردارند. ثبت شرکت تضامنی نیز به دلیل مسئولیت حداکثری شرکا در پرداخت بدهی‌های شرکت، معمولا توسط اشخاصی صورت می‌گیرد که نسبت به یکدیگر شناخت و اعتماد کافی دارند.
با ثبت برخی شرکت‌ها از جمله ثبت شرکت دانش بنیان می‌توانید از مزایای مختلفی برخوردار شوید. البته نکته مهم این است که شرکت دانش‌بنیان، قالب مجزا برای ثبت نیست بلکه ابتدا باید یکی از انواع شرکت‌های تجاری (مثلا سهامی خاص یا مسئولیت محدود) را ثبت کرده و سپس تاییدیه دانش بنیان را دریافت کنید که نیازمند شرایط خاصی است.


ثبت شرکت تجاری بهتر است یا تنظیم قرارداد مشارکت؟

پس از آنکه دانستیم شرکت چیست و با انواع آن آشنا شدیم، ممکن است این سوال مطرح شود که شرکت تجاری ثبت کنیم یا قرارداد مشارکت تنظیم کنیم؟ کدامیک بهتر است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید با تفاوت‌های شرکت تجاری و قرارداد مشارکت آشنا شویم و سپس با توجه به اهداف و شرایط کسب و کار خود، یکی از این دو راه را انتخاب کنیم.
برخی از این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

  • قرارداد مشارکت یک توافق است که بین دو یا چند نفر تنظیم می‌شود و دارای شخصیت حقوقی مستقل از شرکا نیست، در حالی‌که شرکت‌های تجاری همانطور که در قانون تجارت نیز به آن تصریح شده است، دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند(ماده ۵۸۳ قانون تجارت). 
  • شرکت تجاری ملزم است امور و تکالیف قانونی مانند مالیات، بیمه، پلمپ دفاتر و… را در موعد معین انجام دهد. در حالی‌که در قرارداد مشارکت، چنین الزاماتی وجود ندارد. 
  • در قرارداد مشارکت، اشخاص لزوما قصد انجام فعالیت تجاری ندارند، اما فعالیت شرکت تجاری در امور تجارتی است.
  • برای ثبت شرکت تجاری باید یک محل فعالیت با کاربری تجاری یا اداری معرفی کنید، در‌حالی‌که برای قرارداد مشارکت تعیین محل لازم نیست. 

مراحل تاسیس کردن شرکت چیست؟ 

به طور کلی برای ثبت همه انواع شرکت‌های تجاری تقریبا باید مراحل یکسانی را طی کنید که مهم‌ترین‌ آن‌ها عبارت‌اند از: 

  • گام اول برای ثبت شرکت، انتخاب موضوع فعالیت است. همچنین باید بررسی کنید که آیا موضوع شما نیاز به اخذ مجوز دارد یا از موضوعاتی است که قبل از ثبت نیاز به مجوز ندارد؟
  • در گام بعدی باید شرکای خود را مشخص کنید. اینکه شما با افرادی قابل اعتماد تجارت خود را شروع کنید بسیار مهم است.
  • گام سوم این است که نوع شرکت تجاری خود را مشخص کرده و برای آن نام انتخاب کنید. 
  • گام بعدی، تعیین میزان سرمایه و تامین آن است. علاوه بر این، باید تعیین کنید که سهم هر شریک چقدر است؟
  • اساسنامه را نیز باید تدوین کنید و پس از طی همه این مراحل، شرکت خود را در اداره ثبت شرکت­‌ها به ثبت برسانید.

خدمات ثبت یار در حوزه شرکت چیست؟

حالا که فهمیدیم شرکت چیست، ممکن است تصمیم گرفته باشید که یک مشارکت را شروع کنید. شروع مشارکت چه در قالب ثبت شرکت و چه تنظیم قرارداد مشارکت، دارای چالش‌های حقوقی و ثبتی متعددی است.

ثبت‌یار به عنوان سامانه آنلاین ارائه خدمات حقوقی کسب و کارها، خدمات ثبتی و حقوقی و قراردادی را با قیمت شفاف ارائه می‌دهد. تمامی قراردادها توسط وکلای مجرب با در نظر گرفتن نکات حقوقی و فنی تنظیم می‌شوند و فرآیند ثبت شرکت نیز توسط کارشناسان به صورت غیر‌حضوری انجام می‌شود.



دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *