تبانی در حسابداری و حسابرسی چیست؟

آیا می دانید تبانی در حسابداری و حسابرسی چیست؟ و به چه صورت هایی انجام می شود؟ تبانی یک ترتیب غیررقابتی مخفی بین کارمندان یک شرکت یا بین شرکت های رقیب است که برای اهداف متقلبانه یا فریبکارانه انجام می شود.

همان گونه که می دانیم حسابداری یکی از امور مهم و حیاتی در شرکت ها است. هر نوع اشتباه یا ارائه گزارشی نادرست در فرایند آن که ناشی از تبانی در حسابداری باشد نتایج منفی و فاجعه باری را به همراه خواهد داشت. پس لازم است که راه های پیشگیری و تشخیص از آن را بدانیم.

بررسی تبانی در حسابداری و حسابرسی

تبانی در حسابرسی زمانی رخ می دهد که تعداد کمی از حسابرسان در یک شرکت انحصار داشته باشند. حسابرسان با چالش تبانی و از دست دادن کسب و کار یا صادق بودن و دست نخورده ماندن شهرت خود مواجه هستند.

رقابت بین حسابرسان احتمال تبانی در حسابداری را افزایش می دهد، با این حال می توان از حسابرسان خارجی برای افزایش اعتبار و شفافیت استفاده کرد. با این حال، این تنها تا حدی صادق است که آن حسابرسان خارجی وسوسه تبانی نشوند.

تبانی در حسابداری و حسابرسی یکی از دشوارترین انواع تقلب برای کشف است و حسابرسان خود را از موارد کشف تبانی معاف می کنند. هنگامی که توسط یک فرد متعهد می شود، کشف آن تقریبا غیرممکن است، و زمانی که گروهی از حسابداران با یکدیگر برای کلاهبرداری از یک شرکت همکاری می کنند، بی نهایت دشوارتر می شود.

انواع تبانی در حسابداری و حسابرسی

تبانی در حسابداری به اشکال مختلف رخ می دهد:

  • هنگامی که دو یا چند کارمند برای ارتکاب کلاهبرداری و دور زدن توزیع وظایف با یکدیگر همکاری می کنند.
  • زمانی که یک کارمند به قصد دریافت رشوه، اطلاعات را به افراد غیرکارمند می دهد.
  • زمانی که دو یا چند سازمان برای دستکاری عرضه، تقاضا یا قیمت گذاری در بازار با یکدیگر همکاری می کنند.

البته لازم به ذکر است که بسته به اختیارات مدیریت یا توانایی های نادیده گرفته شده، ممکن است کارمندان به طور ناآگاهانه به تبانی در حسابداری و حسابرسی کمک کنند.

همچنین مواردی وجود دارد که شرکت ها به صراحت موافقت می کنند که با یکدیگر همکاری کنند که به عنوان تبانی صریح از آن یاد می شود. از سوی دیگر، وقتی سازمان‌ها به طور غیررسمی با دستورالعمل‌های مشابه موافقت می‌کنند، به این تبانی ضمنی گفته می‌شود.

رهبری قیمت نمونه بارز تبانی ضمنی است که در آن شرکتی که اکثریت سهم بازار را در اختیار دارد قیمتی را تعیین می کند و شرکت های کوچک تر قیمت های خود را مطابقت می دهند. به طور معمول، چنین ترتیباتی ممکن است شامل توقف یا محدود کردن عرضه یا حتی افزایش قیمت ها برای برهم زدن تعادل در بازار باشد.

نتیجه تبانی در حسابداری این است که مصرف کنندگان در نتیجه رقابت تشدید شده به طور مصنوعی هزینه بیشتری می پردازند. هماهنگی تبانی در بازاری با رقبای بسیار دشوار است. بنابراین معمولا در بازارهای انحصاری که تنها تعداد کمی از رقبا وجود دارند، دیده می شود.

احتمال وقوع تبانی چقدر است؟

در صورت وقوع تقلب در کسب و کار شما، احتمال 51 درصد وجود دارد که تبانی در حسابداری نقش داشته باشد. طبق گزارش انجمن بازرسان خبره تقلب (ACFE)در امریکا، در سال 2020، 51 درصد از کل کلاهبرداری ها شامل تبانی بود.

  • 35 درصد از موارد مربوط به دو مجرم بوده و میانگین ضرر آن 105000 دلار بوده است.
    • کاهش 45000 دلاری نسبت به ضرر متوسط ​​150000 دلاری در سال 2018
  • 65 درصد موارد شامل سه یا بیشتر مجرم بوده و میانگین ضرر آن 350000 دلار بوده است.
    • افزایش 11000 دلاری نسبت به ضرر متوسط ​​339000 دلاری در سال 2018

نمونه هایی از تبانی

قوانین ضد تراست بسیاری برای جلوگیری از تبانی در حسابداری و حسابرسی و تثبیت قیمت طراحی شده است. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است اطلاعات داخلی در مورد استراتژی های خرید، هزینه ها، یا توزیع را با شرکت دیگری به قصد تغییر و تاثیر بر تعادل بازار به اشتراک نگذارد.

این قوانین زمینه بازی را یکسان می کند و تضمین می کند که شرکت ها از قدرت خود برای تاثیرگذاری بر بازارها یا سطح رقابت استفاده نمی کنند. با این حال، کارکنان همچنین می توانند با همکاری یکدیگر برای سرقت از یک سازمان تبانی کنند. این امر در خرده‌ فروشی‌ها رایج است، جایی که مدیران به سمت دیگری نگاه می‌کنند، زیرا کارمندان اقلامی را برای فروش می‌دزدند.

تبانی در حسابداری و حسابرسی، ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شخص وجه نقد و حسابدار با هم برای اختلاس پول از سازمان همکاری می کنند.

نمونه هایی از تبانی عبارتند از  :

  • چندین شرکت ساعت‌های پیشرفته توافق کردند که تولید خود را در بازار محدود کنند تا قیمت‌ها را بالا نگه دارند.
  • چندین شرکت هواپیمایی موافقت می کنند که مسیرهای خود را در بازارهای یکدیگر ارائه ندهند، در نتیجه عرضه را محدود کرده و قیمت ها را بالا نگه می دارند.
  • چندین بانک سرمایه گذاری تصمیم می گیرند برای معاملات خاصی با مشتریان مناقصه نداشته باشند. در نتیجه تعداد پیشنهادات را کاهش می دهند و قیمت ها را بالا نگه می دارند.

چگونه از تبانی در حسابداری جلوگیری کنیم؟

در حالی که جلوگیری از تبانی در حسابداری می تواند دشوار باشد، برخی اقدامات وجود دارد که یک سازمان می تواند برای کاهش وقوع آن انجام دهد.

جلوگیری از تبانی بین کارکنان

برای جلوگیری از تبانی حسابداری و حسابرسی بین کارکنان، این پنج مرحله توسط سازمان ها توصیه می شود:

  1. اعمال کنترل های داخلی:سارقان تبانی معمولا یا کنترل های داخلی را نادیده می گیرند یا اقداماتی را برای پنهان کردن عدم رعایت آن ها انجام می دهند. به عنوان مثال، یک مدیر تبانی ممکن است کنترل ها را نادیده بگیرد تا به کارمند دیگری اجازه دهد تا مرتکب بازپرداخت هزینه یا تقلب در حقوق و دستمزد شود. برای جلوگیری از چنین سناریوهایی، اطمینان حاصل کنید که کنترل ها همانطور که طراحی شده اند عمل می کنند. آیا کنترل ها به طور منظم از نظر انطباق و اثربخشی بررسی می شوند؟
  2. انجام ممیزی های غافلگیرکننده:زمانی که کارمندان می دانند ممیزی غیرمنتظره امکان پذیر است، معمولا کمتر احتمال دارد که تبانی در حسابداری و حسابرسی انجام دهند. ممیزی های غافلگیرکننده با تمرکز بر آسیب پذیری های شرکت شما (مانند موجودی یا پول نقد) باید توسط کارشناسان کلاهبرداری خارجی انجام شود. زمان و مکان را فقط برای کسانی که باید در جریان باشند محرمانه نگه دارید. به این ترتیب، یک مدیر تبانی کمتر احتمال دارد که بتواند به سارقان دیگر هشدار دهد یا نتایج حسابرسی را جعل کند.
  3. به روابط توجه کنید:بدیهی است که شما می خواهید کارمندان با هم کنار بیایند و حتی با هم دوست شوند. اما آیا هر گونه روابط در محل کار مشکوک به نظر می رسد؟ برای مثال، آیا یک کارگر غیرحسابداری زمان غیرعادی را در دفتر کارمند حسابداری با در بسته می گذراند؟ همچنین هر رابطه کارمند با فروشنده ای را که خیلی ساده به نظر می رسد بررسی کنید. هنگام بررسی فروشندگان، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شخصی آن ها، مانند آدرس، با هیچ یک از کارکنان مطابقت ندارد.
  4. نظارت بر ارتباطات الکترونیکی:در مشارکت با مشاور حقوقی خود، مطمئن شوید که حق نظارت بر ارتباطات کارکنان، مانند ایمیل یا پیام های فوری به اشتراک گذاشته شده در شبکه خود را دارید. در صورتی که ارتباطات آن ها به کدهای نامفهوم تبدیل شود، به نظر می رسد که ارتباطی با نقش اصلی آن ها ندارد یا به نظر می رسد که خط مشی ها و رویه های شرکت شما را نقض می کند، از کارمندان تحقیق کنید.
  5. اجرای برنامه چرخش شغلی: این یکی دیگر از راه های پیشگیری از تبانی در حسابداری و حسابرسی است.هنگامی که کارمندان پست های خود را تغییر می دهند، مخفی کردن فعالیت های مجرمانه برای عاملان کلاهبرداری دشوارتر می شود. اگر فردی نسبت به شرکت در طرح چرخش شغلی مقاومت نشان می دهد، ممکن است بخواهید از نزدیک به کار آن کارمند نگاه کنید. در همین راستا، همه را ملزم به تعطیلات کنید. کارمندانی که به طور مداوم از مرخصی اجتناب می کنند یا فقط می خواهند افراد خاصی در زمانی که بیرون هستند کارشان را پوشش دهند، به طور کلی سزاوار توجه هستند.
  6. درخواست افشای روابط بین کارمندان از جمله اعضای هیئت مدیره. این اطلاعات باید سالانه به روز شود.
  7. انجام بررسی پیشینه کارمندان
  8. ارائه آموزش کافی به کارکنان در مورد رویه ها و کنترل های داخلی
  9. سیاست های مکتوب در مورد تقلب داشته باشید.
  10. فروشندگان و تامین کنندگان را از ارائه هدایا و انعام به کارمندان منع کنید.
  11. راهی برای کارمندان فراهم کنید تا به طور ناشناس رفتار نامناسب همکاران یا نمایندگان را گزارش کنند.

جلوگیری از تبانی بین سازمان ها

برای جلوگیری از تبانی بین سازمان ها:

  • اندازه صنایع و تعداد رقبا باید تنظیم شود.
  • دولت همچنین باید قوانین و مقرراتی را علیه تبانی حسابداری و حسابرسی مانند قوانین ضد انحصار محصول معرفی کند.
  • زمانی که کسب ‌و کارها از اطلاعات استفاده می ‌کنند تا رقبا را کاهش داده تا سود خود را افزایش دهند، نهاد تبانی کرده است.

چگونه تبانی در حسابداری را تشخیص دهیم؟

در اکثر موارد تبانی در حسابداری و حسابرسی، یک افشاگر این کشف را انجام داده و به مقامات هشدار می دهد. با این حال، راه های دیگری برای تشخیص برخورد وجود دارد مانند:

  • پرچم های قرمز رفتاری
  • ممیزی های داخلی
  • پرچم قرمز استخدام
  • تجزیه و تحلیل الگوها و فعالیت های غیر معمول در کارکنان
  • حسابرسی پزشکی قانونی

سخن آخر

تبانی در حسابداری و حسابرسی یک مشکل بزرگ برای بسیاری از مشاغل است و می تواند به طور قابل توجهی بر اعتماد سرمایه گذاران تاثیر بگذارد.

در چند وقت اخیر، تبانی در حسابداری اعتماد به حسابداران رسمی را نیز از بین برده و بر عملکرد بازار سرمایه تاثیر گذاشته است. با این حال، استخدام یک کارشناس حسابرسی قانونی می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا ارزش واقعی کسب و کار شما در صورت های مالی شما منعکس می شود یا خیر.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *