سقوط قیمت سکه از بالاترین نرخ ۸ ماه اخیر

سقوط قیمت سکه از بالاترین نرخ ۸ ماه اخیر

مهدی جهانشاهلوراد: محمدکشتی آرای، نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه بازار در هفته گدشته فراز و فرود زیادی داشت، گفت: در اول هفته بازار روند صعودی در پیش گرفته بود؛ یعنی روز شنبه قیمت سکه ۳۴ میلیون تومان شد که بالاترین رقم ۸ ماه اخیر بود قیمت ارز هم افزایش داشت، از طرف دیگر انس جهانی طلا نیز افزایش قیمت داشت و به ۲۰۴۸ دلار رسید در نتیجه قیمت طلا، سکه و ارز به بالاترین سطح خود رسیده بود.

وی اضافه کرد: از ساعت ۱۱ صبح روز یکشنبه با اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر واگذاری طلا و ضرب سکه بدون تاریخ ،یکباره قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کرد و شوک قیمتی به بازار داده شد، این شوک منجر به کاهش حباب و قیمت سکه شد.

کشتی آرای با بیان اینکه بسیاری پیش بینی می کردند عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا صورت نگیرد، افزود: بازار با روند کاهشی تا چهارشنبه که واگذری شمش طلا توسط اتاق ارز و طلای بانک مرکزی انجام شد، در حرکت بود.

این فعال بازار اضافه کرد: عرضه شمت باعث شد قیمت ها تعدیل شود و هم قیمت و هم حباب سکه کاهش یابد؛ اما قیمت ارز با توجه به تحولات سیاسی منطقه سیر صعودی داشت همین امر عامل افزایش قیمت‌ها در روز پنجشنبه شد.

وی با بیان اینکه در مجموع قیمت هفتگی طلا و سکه کاهش یافت، افزود: قیمت انس جهانی ۳۷ دلار کاهش داشت، قیمت سکه طرح قدیم با ۷۰۰ هزار تومان کاهش ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید با ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان کاهش هفتگی ۳۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان، نیم سکه با ۶۰۰ هزار تومان کاهش ۱۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان،  ربع سکه با ۹۵۰ هزار تومان کاهش ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز با ۳۰۰ هزار تومان ۶ میلیون تومان شد. 

کشتی آرای اضافه کرد: کاهش ۳۷ دلاری قیمت انس جهانی طلا با افزایش نرخ ارز یکدیگر را پوشش دادند در نتیجه قیمت طلای آب شده تغییر خاصی نداشت، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۶ هزار تومان کاهش هفتگی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد. حباب سکه نیز با ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان کاهش به ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که عرضه سکه های بدون تاریخ چه زمانی آغاز می شود نیز عنوان کرد: زمان عرضه سکه اعلام نشده است؛ اما انتشار خبر واگذاری آن باعث کاهش حباب شکه شد، ساز و کار عرضه آن هنوز تعریف نشده است اما بانک مرکزی این کار را خواهد کرد به همین دلیل شاهد کاهش حباب سکه و نه کاهش قیمت سکه خواهیم بود.

کشتی آرای درباره آینده بازار سکه و طلا نیز گفت: وضعیت بازار قابل پیش بینی نیست تحولات سیاسی منطقه متغیرهای زیادی دارد که ممکن است هر کدام ازاین متغیرها در قیمت‌ها تاثیر بگذارد.

به گفته وی بهبود شرایط مالی و شاخص‌های اقتصادی آمریکا باعث کاهش قیمت طلای جهانی شده است. 

این فعال بازار درباره وضعیت تقاضا نیز اظهار داشت: از روز شنبه تا چهارشنبه معاملات متوقف بود، از چهارشنبه شرایط مقداری تثبیت شد داد و ستدها روال عادی خود را طی می‌کند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *